Vårt kundlöfte om prisvärd och funktionell coworking gör att vi hela tiden pressar oss för att skapa en produkt som ska vara tydlig och förutsägbar, som tex hur prissätter våra mötesrum. Nedan resonerar vi lite om hur vi tänkt och varför vi tror på en hybridmodell vad gäller prismodeller för mötesrum.
Mötesrum kostar – oavsett hur de betalas
Det finns olika sätt att se på hur man ska se på mötesrum. En sak är säker: Som coworkingoperatör betalar vi hyra för alla våra ytor, inklusive mötesrummen. Därför är det viktigt för oss att hitta en rättvis och hållbar prissättningsmodell som gynnar både oss och våra medlemmar.
Prismodeller för mötesrum
All inclusive – gratis mötesrum
Ett sätt att se på det är att priset för rummet ska inkludera både medlemskap och mötesrum. Det skapar en enkelhet för hyresgästen då man enkelt kan förutse vad hyran blir framåt. Det kräver dock att kostnaden “bakas” in i kontorshyran, vilket ger en högre genomsnittlig kostnad per rum. Gratis mötesrum skapar också ett beteende där mötesrummen ofta är fulla och används mest av vissa hyresgäster. “Överutnyttjandet” som uppstår kan skapa frustration över fulla mötesrum vilket sänker kundnöjdheten på kontoret.
Fullpris – dyra mötesrum
Ett annat sätt är att kontoret blir så billigt som möjligt, och de som hyresgäster som använder mötesrummen också är med och betalar för dem. En klar nackdel för många är att det skapar en fluktuerande månadskostnad. En aspekt av modellen är att den blir “mest rättvis” dvs, att de som använder mötesrummen betalar för dem. En klar risk är dock att mötesrummen står tomma pga höga kostnader, eller att rummen används utan att bokas.
Utifrån dessa två modeller har vi utvecklat två hyrbridvarianter:
Billiga mötesrum
En modell som vi testat är att ta betalt för mötesrum, men hålla extremt låga priser. Syftet är att kombinera vissa fördelar från andra modeller. Att rummen kostar, men lite, gör att rummen endast bokas när de verkligen behövs (men de bokas då de är billiga). Det gör att det inte sker något överutnyttjande. Samtidigt får vi in lite intäkter på rummen vilket gör att vi kan fortsätta hålla låga priser på våra kontorsrum.
Mötesrumskrediter
Den här modellen går ut på att alla hyresgäster, månatgligen, får ett antal krediter som de kan boka mötesrum för. Krediterna anpassas, men vår ambition är att “normal” förbrukning ska ingå. När krediterna tar slut, debiteras man efter användning. En klar fördel är att de företag som använder mycket mötesrumtid betalar lite mer än andra företag. Nackdelarna är få, men man ser ofta att mötesrumsbokningarna ökar mot slutet av månaden för att alla vill “göra av” med sina timmar.
Nedan summerar vi prismodeller för mötesrum:
Modell | Viktigaste Punkter | Fördelar | Nackdelar |
All inclusive (Gratis) | Priset inkluderar både medlemskap och mötesrum. | Enkelt och förutsägbart för hyresgästen. | Högre genomsnittlig kostnad för kontorshyran. Risk för överbelastning och frustration över brist på tillgänglighet. ”Överutnyttjande” kan sänka kundnöjdheten. |
Fullpris (Dyra) | Kontoret är billigt, men hyresgäster betalar fullt pris för mötesrummen. | Mest rättvist, då de som använder rummen betalar för dem. | Fluktuerande månadskostnad. Risk att rummen står tomma på grund av höga kostnader. Risk att rummen används utan bokning. |
Billiga Mötesrum | Låg kostnad för att boka mötesrum ökad tillgänglighet | Rummen bokas endast när de verkligen behövs, vilket minskar överutnyttjande. Genererar lite extra intäkter för att hålla nere kontorshyrorna. | Något flukuerande månadskosnader. |
Mötesrumskrediter | Alla hyresgäster får månatliga krediter för mötesrum. ”Normal” förbrukning ingår. Extra användning debiteras. | Rättvisare fördelning av kostnader, de som använder mycket betalar mer. | Mötesrumsbokningarna ökar ofta mot slutet av månaden när alla försöker använda sina återstående krediter. |
